Nákladní elektrokola změní města k lepšímu. Rozhovor v magazínu Electric Bike 4/2023

Na otázky cargo kolech, Cargo Bike Daddy, bezpečnosti i o kolu jako dopravním prostředku odpovídal Břeťa v rozhovoru pro magazín Electric Bike.  

 

"Nákladní elektrokola jsou v kurzu. Zatímco však v sousedním Německu vyskočily jejich prodeje na víc než 200 tisíc kusů za rok, u nás máme stále co dohánět. A to jak v drobné cargo logistice, tak v použití cargo elektrokol jako dopravních nebo nákupních prostředků. Břetislav Hanzel z ostravské firmy Cargo Bike Daddy zaměřené na prodej a půjčování nákladní elektrokol vysvětluje, jaká je u nás situace.

 

Na laika mohou nákladní kola působit těžkopádně až neohrabaně. Dají se skutečně používat pro každodenní ježdění?

Lidé často říkají, že jsou cargo biky velké a že se na nich musí i těžko jezdit, ale to je jen první dojem. Myšlenka nákladních kol je stará pomalu jako bicykl sám, ale teprve elektromotor umožnil této koncepci naplno ožít, protože úplně smazává jak hmotnost kola, tak nákladu. Díky elektromotoru může na cargo biku jezdit úplně každý. I drobná žena v něm snadno uveze dvě děti a nákup. 

Podle čeho můžeme poznat kvalitní nákladní elektrokolo? 

Doporučujeme vybírat zavedené značky. V Cargo Bike Daddy se třeba vůbec nepouštíme do kol s neznačkovými osazením, protože si myslíme, že za dané ceny je důležité udržet si jistý standard. Vedle konstrukce je klíčovou záležitostí elektromotor a jeho točivý moment, který napovídá, nakolik motor pomůže při záběru do pedálů. Hlavně při rozjezdu s plně zatíženým kolem je to naprosto zásadní parametr. 

K čemu vlastně cargo kola jejich majitelé používají?

Jestli můžu mluvit sám za sebe, tak cargo bike mi ve městě poskytuje neuvěřitelnou svobodu, flexibilitu a možnost rychlého přesunu sebe sama i jakéhokoli nákladu. Po městě mi do vzdálenosti 20 km stoprocentně nahrazuje auto. Odvezu s ním děti, někdy ženu nebo dalšího pasažéra či nákup. Cargo kolo mě nepřestává překvapovat svými možnostmi a kapacitou. Je to skutečně nákladní, užitné vozidlo, které ve městě dokáže nahradit automobil, který používám již jen pro delší cesty mimo město.

Kde jsou jeho hranice?

Každý model nákladního kola má jinou nosnost a kapacitu přepravního prostoru, ať už jde o box před řídítky nebo zesílený nosič vzadu. Největší nákladní kola pro rodiny převezou náklad o hmotnosti až 125 kg nebo objemu až 350 litrů, což je srovnatelné s kufrem auta. Nákladní kola pro profi užití si poradí třeba i se standardní europaletou a 350 kilogramy nákladu. U cargo kol je vždy důležité mít vyřešené parkování. Kdo má běžné kolo, může jej parkovat ve sklepě nebo třeba v bytě, ale nákladní kolo vyžaduje kolárnu v úrovni ulice, místo ve vnitrobloku a podobně. Do výtahu ho pravděpodobně nedostanete, s výjimkou menších a kompaktních cargo kol.

Jak na vás v sedle nákladního elektrokola reagují řidiči?

V provozu mám větší pocit bezpečí, než když jedu na běžném kole. Možná je to tím, že vzhledem k rozměrům vzbuzuje celá souprava více respektu. Myslím, že většina řidičů je už zvyklá na zákonný odstup 1,5 metru při míjení cyklisty, takže se pro ně ani v případě předjíždění cargo kola moc nemění. 

Cena moderního cargo kola se běžně pohybuje kolem pěti tisíc eur a víc. Jak moc jsou dostupná pro českou veřejnost? 

Už samotná elektrokola nejsou levná. Když k tomu přidáte box, technologii, bezpečnost pasažérů a nosnost, výsledná cena je ospravedlnitelná, i když uznávám, že to není cena pro každého. Je to velká investice, což si uvědomujeme, a proto se snažíme svým zákazníkům nabídnout přijatelné možnosti financování. Na druhou stranu může nákladní kolo nahradit když ne první, tak určitě druhé auto v rodině, přičemž ve srovnání s automobilem jsou provozní náklady zanedbatelné. Když vezmu v potaz, že si lidé v Česku celkem běžně kupují horská kola nebo elektrokola nad sto tisíc korun pro rekreační nebo sportovní účely, nemyslím, že by u nás nebyla kupní síla pro podobně drahá cargo kola na každodenní ježdění.

V Německu, Dánsku nebo Nizozemí je zcela běžné, že maminky vozí v nákladních kolech děti do školky nebo do školy. Není to nebezpečné?

Výrobci věnují bezpečnosti velkou pozornost a svá kola nechávají projít všemi možnými testy včetně nárazových. Zatímco prodeje cargo kol v celé Evropě prudce rostou, nezaznamenal jsem žádné varovné signály, že by se zvyšoval počet jejich nehod při přepravě dětí. Myslím, že je to výrazně bezpečnější než dětské sedačky na běžném kole, kde je dítě více exponované a sedí výše, tedy i padá z větší výšky. V boxu nákladního kola je ze všech stran chráněné, a navíc je tam vždy polstrované sedadlo s bezpečnostními pásy.

Co nabízíte svým zákazníkům?

Naší misí je zlepšovat prostředí ve městech a odlehčit dopravnímu zatížení. Cargo Bike Daddy je dnes zavedená půjčovna a prodejna nákladních kol a elektrokol a v současnosti začínáme s poskytováním logistických služeb s využitím cargo kol. V retailu oslovujeme dvě základní skupiny uživatelů. Tedy rodiny s dětmi, pro které je nákladní kolo každodenní dopravní prostředek. Druhou skupinou jsou firmy, které nákladní elektrokola využívají pro rozvoz zboží a zásilek. Logistické služby nyní rozvíjíme v naší domovské Ostravě, například děláme rozvoz kávy pro jednu místní pražírnu, ale tím rozhodně nechceme skončit. Vidíme mnoho příležitostí a máme ambice zajišťovat logistiku pomocí nákladních elektrokol v městech po celé republice.

CBD_breta-11-web small

Jak velký byznys to může být?

Věříme, že to bude dost velký byznys, aby mělo smysl se do něj pustit. Jsme na samotném začátku a trh s cargokoly v Česku je z hlediska objemu opravdu malý. Je to nový, pro mnoho lidí zatím dokonce neznámý produkt. Na ulici pořád poutáme pozornost, ale oproti prvnímu roku jsme zaznamenali velký skok a na základě dat z Německa i dalších evropských zemí vidíme, že to může být opravdu zajímavý trh. Češi mají ke kolům blízko a je jen otázkou času, kdy je začnou více vnímat jako každodenní dopravní prostředek, a ne jen jako sportovní a rekreační náčiní.

Kdy ta doba nastane?

Doufám, že brzy, ale souvisí to i s podmínkami, jaké k tomu budeme mít. Češi jsou zvyklí jezdit na kole ve volném čase, protože pro to u nás existují skvělé podmínky v podobě dobré infrastruktury meziměstských stezek. Jakmile se ale potřebujete dostat z bodu A do bodu B ve městě, narazíte na děravou nebo neexistující infrastrukturu, která hodně lidí odrazuje.

Není to tím, že po ní volá jen málo lidí?

Všude ve světě se ukazuje, že když je dobrá infrastruktura pro ježdění na kole, tak ji lidé masivně využívají. V Česku občas slyším hlasy, proč bychom měli investovat do infrastruktury, když do práce na kole nikdo nejezdí, ale je to jako se slepicí a vejcem. Je to především o vůli investovat, protože když lidé dostanou možnost bezpečně jezdit a zajistíte jim infrastrukturu, tak ji využívají a jezdí, což se ukazuje ve všech evropských městech, kde takový krok udělali. Benefity jsou jak ve zdravotní stránce, tak v čistotě ovzduší nebo menší hlučnosti. Ježdění na kole výrazně zlepšuje kvalitu života nejen pro jezdce, ale i pro okolí. Výhodu to přinese taky řidičům, protože když se lidé přesunou na cyklostezky, uvolní se místo na silnicích. Je to win win pro všechny. Osobně můžu říct, že od chvíle, kdy jsem začal jezdit denně na kole, kvalita mého života šla výrazně nahoru.

Jdou vám víc prodeje, nebo zápůjčky?

Z hlediska objemu jsou to rozhodně prodeje. Půjčovnu jsme spustili jako nevýdělečný doplněk, protože při ceně nákladních kol by bylo rozumně návratné půjčovné příliš vysoké. Půjčovné jsme nastavili tak, abychom lidem umožnili si cargo kola vyzkoušet. Pro většinu zájemců je to zásadní krok, než se rozhodnou si kolo koupit. Proto je pro nás půjčovna otevřením dveří k budoucímu prodeji.

Financování si zajišťujete sami, nebo hledáte investora?

Celý projekt je čistě v naší režii, ale v rámci urychlení rozvoje vidíme jisté příležitosti, za nimiž bychom se chtěli vydat. Jsme na hraně, kdy zvažujeme, zda nepřizvat externího investora, abychom mohli dělat víc věcí, než na které bychom dosáhli s vlastním kapitálem.

O co konkrétně se jedná?

Naše dosavadní zkušenost mluví o tom, že osobní vyzkoušení je základním předpokladem k nákupu kola. Logickým krokem, jak se dostat blíže k zákazníkům, jsou kamenné prodejny v dalších městech mimo Ostravu. 

Kde byste chtěli být za pět let?

To můžu říct zcela konkrétně. Chceme mít prodejny ve všech krajských městech a nabízet logistické služby v městech nad 50 tisíc obyvatel.

 

Původní článek: https://www.electricbike.cz/clanek/nakladni-elektrokola-zmeni-mesta-k-lepsimu/

Zpět do obchodu
×

Splátková kalkulačka ESSOX