Příběhy a zkušenosti majitelů cargo kol: Tomáš, Ostrava

Tomáš z Ostravy je hrdým majitelem cargo kola Tern. Na kole jezdí vždy a všude, často společně se dvěma dětmi, čtyřletým a ročním. 

Jaké cargo kolo máš a jak dlouho?

Tern GSD. Je to longtail, náklady a pasažéři se vozí na zadním nosiči. Pořídil jsem si ho asi před rokem a půl.

Co tě přimělo k nákupu nákladního kola?

Milion drobných argumentů. Jsem vývojář, čas trávím u počítače a cítil jsem, že sedavé zaměstnání mi neprospívá. Chtěl jsem zlepšit kondičku, zdravotní stav a spojit příjemné s užitečným. Cargo kolo je ideálním řešením.

Navíc je pro mě cestování autem stres. Kolony, arogance a agrese řidičů a policie, která všemu jen přihlíží. Navíc ani z ekologického hlediska není auto výhra.

Jak často kolo používáš? Kam a za jakým účelem nejčastěji jezdíš? Jak moc ti nahrazuje jiné způsoby dopravy?

Bicyklů už mám pět, abych si ke každému účelu mohl vybrat ten nejvhodnější. Takže kolo používám vždy a všude. Každý den dojíždím do asi 15 km vzdálené kanceláře, vozím děti do školky, jezdím na nákupy, na návštěvy ke kamarádům a rodině a taky všude jinde, kde nenajdu dostatečně vážný důvod pro jízdu autem. To využívám opravdu výjimečně, jen když jsem nemocný nebo převážím opravdu velký náklad.

Co se ti na tvém kole nejvíce líbí?

Na to, kolik toho Tern GSD uveze, je relativně malý a lehký. Bez nákladu lze používat téměř jako klasické elektrokolo. Navíc se vejde do vlaku či auta a dá se tedy převážet i na větší vzdálenosti. 

Když jezdím na kole, nemusím řešit problémy s parkováním, přestupy v MHD a mohu si vybrat, kudy pojedu. Místo rušné silnice jezdím lesem nebo kolem řeky. A díky elektromotoru se u toho ani nezpotím. Můj Tern má místo řetězu řemen, odpadá tedy nutnost údržby.

Má tvoje kolo limity, které ti vadí a nějak tě omezují?

Oproti běžnému kolu se s ním hůř manipuluje třeba do schodů. To je daň za to, kolik toho uveze. Děti vozím za sebou a nemůžu si s nimi povídat. Zatím nevlastním střechu, takže s dětmi jezdíme jen za příznivého počasí. 

Také bych uvítal asistenci motoru až do 30 km/h. To však není nevýhoda Ternu, ale omezení dané zákonem.

Máš nějaké doplňkové vybavení, které považuješ za nezbytné a doporučili bys jej všem majitelům cargo kol?

Život mi usnadňují extra velké brašny, které uvezou týdenní nákup i krabici s inkoustovou tiskárnou. Přední nosič na malou eurobednu pojme dětské kolo nebo balení nápojů. A nakonec zpětné zrcátko - na našich cestách důležitý doplněk k přežití.

cargo kolo tern gsd tomáš ostrava

Kde kolo parkuješ?

Doma v předsíni.

Jezdíš celý rok?

Skoro celý rok. Zastaví mě jen sníh. Ne kvůli zimě, ale proto, že krajnice jsou zasněžené nebo sypané posypovým materiálem a cyklostezky neupravené. V těchto případech jezdím v pruzích pro vozidla, což považuji, obzvlášť v zimě, kdy řidiči s cyklistou nepočítají, za velmi nebezpečné.

Co pro tebe tvé cargo kolo znamená? Doporučil bys jeho pořízení i ostatním?

Především se na jízdu na kole, na rozdíl od jízdy autem, těším. Tím, že bydlím na okraji města, je pro mě kolo věc každodenní potřeby. Než abych čekal dlouho na MHD, popojedu do centra nebo do vedlejší vesnice na kole a vše se urychlí. Dle mého by mělo být nákladní kolo povinnou výbavou každé domácnosti.