Příběhy a zkušenosti majitelů cargo kol: Tom, Ostrava

Spouštíme seriál rozhovorů Příběhy a zkušenosti majitelů cargo kol, jehož cílem je  poskytnout praktické informace od majitelů o životě s nákladním kolem všem lidem, kteří o pořízení cargo kola uvažují.

První zpovídaným je náš Tom, spoluzakladatel Cargo Bike Daddy. Tom žije v Ostravě a má 2 děti, 1 rok a 5 let. Toma můžete sledovat na Instagramu nebo Twitteru jako @ostravaknakole.

Jaké cargo kolo máš a jak dlouho?

Urban Arrow Family, verze Performance, od vánoc 2020. Za nějakých 20 měsíců máme najeto skoro 7000km.

Co tě inspirovalo, motivovalo, přimělo k nákupu nákladního kola?

Dojíždění autem do 10 km vzdálené školky v ranní špičce. Bydlíme v centru města a mimo víkendy jsme auto prakticky nepotřebovali. Tohle byl to tak frustrující zážitek, že jsem se snažil vymyslet, jak se tomu vyhnout. Zjistil jsem, že se tam dá dojet po klidné cyklostezce podél řeky a začal jsem vozit malého týpka v sedačce. Za pěkného počasí super. Pak mu začala být zima a mě nebavilo se po jízdě sprchovat a převlíkat. To byl moment, kdy jsem narazil na cargobiky a řekl jsem si: jo, to je ono, to přesně potřebujem! Na elektrokargokole se totiž nezpotím, nepotřebuju se převlíkat a nevadí mi jezdit, když je hnusně. A dítě sedí pod střechou, kde na něj nefouká a neprší. Je to celoroční náhrada za auto. Dovolí mi to vyhnout se provozu, zaparkovat kdekoliv a ještě k tomu si uzavřu kruhy na Apple Watch.

Pro jaké situace / cesty cargo kolo využíváš?

Většinou krátké cesty po městě, do pár km. Do obchodu, do parku, na hřiště. Občas něco převézt, balík nebo nábytek. Vyzvednout ženu z práce, zavézt děti. Do školky a zpátky je to skoro 20 km, do konce prázdnin jsme to jezdili dvakrát denně. Byla to pro mě meditace. Pak i pár dlouhých výletů kolem 50 - 100 km. V létě jsme tak byli s dětmi stanovat. V jednom cargobiku jsme měli děti a v druhém veškeré vybavení, spacáky, stany a batohy.

ostravak_na_kole_33

Co se ti na tvém nákladním kole nejvíce líbí? Jaké jsou pro tebe největší přínosy jeho vlastnictví?

Ta bezúdržbovost a jednoduchost používání. Až na výměnu brzdových destiček jsem na něj skoro nesáhl. To kolo je dělané k parkování venku. Nemusím ho složitě vytahovat ze sklepa. Prostě nasednu a jedu. Zamyká se samo k sobě rámovým zámkem. Zaparkuju všude. Ušetřím za naftu. Netrávím čas někde na zacpané cestě, protože můžu jet po cyklostezce v pěkném prostředí. A ten pocit svobody, když na něm jedu. 

Co se ti na tvém cargo biku nelíbí? Má nějaké limity, které ti vadí, omezují tě?

Že se nedá snadno převézt autem nebo vlakem. Hned bychom si ho vzali na výlety a dovolenou :) Tohle Urban Arrow mi občas přijde těžké a neohrabané, ale zase na ty delší cesty je to pohodlnější... A chybí mi odpružení. Je to nizozemské kolo dělané na tamější infrastrukturu a ta je o dost kvalitnější než ta česká. Ale příští rok Urban Arrow začne vyrábět odpružené vidlice. Do toho určitě investuju.

Používáš nějaké doplňkové vybavení, které považuješ za nezbytné a doporučil bys jej všem majitelům cargo kol?

Raincover - střecha proti větru a dešti. Pro komfort posádky nutnost. Nemusím pak děti tak moc oblíkat. Prostě je hodím do kola pod střechu a jedem. Pak mám GPS tracker pro klidnější spaní a dokupoval jsem i odpruženou sedlovku. Ta mi velmi zpohodlnila jízdu po zdejších rozbitých cyklostezkách! :)

Kde a jak kolo skladuješ / parkuješ?

Venku, ve vnitrobloku. Můžu na něm pak snadno kdykoliv vyjet. V práci taky. Mám ho přivázané pořádným řetězem jako motorku.

Jezdíš celý kalendářní rok?

Určitě, proto jsem ho přece pořídil! Přijde mi, že lidi tady strašně přeceňují počasí. Za tu dobu, co jezdíme na kole, jsem zjistil, že je hnusně daleko méně často, než jsem si sám myslel. Je to fakt jen párkrát, co jsem za ty necelé dva roky na kole zmoknul. A když je v zimě sníh, tak přezuju na zimní pneu s hrotama, malé týpky přikryju dekou, do kargoše hodíme lyže nebo boby a jedeme na kopec. :)